تبلیغات
جنبش سایبری منتظران ظهور

           جنبش سایبری منتظران ظهور
                                       اللهم عجل لولیک الفرج 
قالب وبلاگ
نظر سنجی
به نظر شما از کدام یک بیشتر در وبلاگ استفاده کنیم ؟





حمایت می کنیمــ...
 

جهت دریافت برنامه های رادیو افسران کلیک کنید

(بسم الله الرحمن الرحیم)
دوران غیبت صغرا (260ـ329ق)
غیبت صغرا عبارت است از دوران پنهان‌زیستی کوتاه‌مدت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) که طبق نظر مشهور، با شهادت امام عسکری(علیه السلام) (260ق) آغاز شده و با رحلت چهارمین نایب خاص آن بزرگوار (329ق) به پایان رسیده است که مجموعاً قریب هفتاد سال می‌شود.
(بسم الله الرحمن الرحیم)
دوران غیبت صغرا (260ـ329ق)
غیبت صغرا عبارت است از دوران پنهان‌زیستی کوتاه‌مدت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) که طبق نظر مشهور، با شهادت امام عسکری(علیه السلام) (260ق) آغاز شده و با رحلت چهارمین نایب خاص آن بزرگوار (329ق) به پایان رسیده است که مجموعاً قریب هفتاد سال می‌شود.

 محل زندگی حضرت مهدی (علیه السلام) در دوران غیبت صغری و کبری

 

محل زندگی آن حضرت در این دوران، به روشنی مشخص نیست؛ ولی از برخی روایات و قرائن به دست می‌آید حضرت که این مدت را به طور عمده در دو منطقه سپری کرده‌است: یکی منطقه عراق و دیگری مدینه منوره که البته روایات متعددی بر این مطلب دلالت دارد.
از امام صادق(علیه السلام) در این زمینه نقل شده است که فرمود:
برای قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دو غیبت است: یکی کوتاه و دیگری طولانی. در غیبت اول جز شیعیان مخصوص از جای او خبر ندارند و در غیبت دیگر جز، دوستان مخصوصش از جای او خبر ندارند.1
در دوران غیبت صغرا، از سفیران چهارگانه (نواب خاص) کسی نزدیک‌تر به آن حضرت ذکر نشده است و ایشان هم تماماً در عراق بوده و همواره با حضرت در ارتباط بوده‌اند. توقیعات فراوانی نیز از طرف حضرت به دست آن‌ها شرف صدور یافته است؛ بنابراین می‌توان گفت دست‌‌کم بخشی از عمر آن حضرت در این دوران در عراق سپری شده است.
دسته‌ای دیگر از روایات به صورت مطلق (بدون در نظر گرفتن صغرا و کبرا بودن غیبت) زندگی حضرت را در دوران غیبت، در مدینه منوره ذکر کرده‌اند که با توجه به روایات دسته نخست، می‌توان گفت ممکن است بخشی از دوران غیبت صغرا نیز در مدینه سپری شده باشد.
امام باقر(علیه السلام) در این‌باره فرمود: 
لابد لصاحب هذا الامر من عزلة... و نعم المنزل طیبة2؛
به ناگزیر برای صاحب این امر عزلت و گوشه گیری خواهد بود... و طیبه ]=مدینه[ چه منزلگاه خوبی است!
بنابراین جمع بین دو دسته روایات به این صورت است که آن حضرت در مدینه حضور داشته‌است؛ ولی به دلیل ارتباط با نواب خاص داشته‌اند، بخشی از عمر خود را در عراق سپری کرده‌است.
2. دوران غیبت کبرا
غیبت کبرا، به مدت زمان پنهان‌زیستی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) گفته می‌شود که با وفات واپسین نایب خاص در سال 329 ق آغاز و همچنان ادامه دارد و فقط خداوند متعال است که پایان آن را می‌داند. این دوران، ویژگی‌های خاصی دارد که آن را به طور کامل از دوران غیبت صغرا متمایز می‌سازد. از این ویژگی‌ها، کامل شدن غیبت آن حضرت است.
همان‌گونه که پنهان‌زیستی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در این دوران به کمال می‌رسد و نیابت و سفارت، همانند دوران غیبت صغرا وجود ندارد، محل زندگی آن حضرت نیز نامشخص‌تر می‌شود. در این دوران است که هرگز نمی‌توان به طور قطع مشخص کرد آن حضرت کجا زندگی می‌کند. البته روایات در این‌باره به محل‌های گوناگونی اشاره کرده‌اند که برخی از آن‌ها از این قرارند:
الف. مدینه منوره
همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، برخی روایات ـ به صورت عام و بدون قید زمان غیبت صغرا ـ مدینه را جایگاه آن حضرت در دوران غیبت می‌داند.
ب. ناحیه ذی‌طوی
ناحیه ذی طوی در یک‌فرسخی مکه و داخل حرم قرار دارد و از آن‌جا خانه‌های مکه دیده می‌شود. برخی از روایات، آن محل را مکانی معرفی می‌كند که حضرت بخشی از زمان غیبت را در آن سپری می‌کند.
امام باقر(علیه السلام) در این‌باره فرمود: 
صاحب این امر را در برخی از این درّه‌ها غیبتی است (و با دست خود به ناحیه ذی طوی اشاره کرد).3
ج. دشت‌ها و بیابان‌ها
از برخی روایات نیز استفاده می‌شود که آن حضرت در طول غیبت، محل خاصی ندارد و همواره در سفر به سر می‌برد.
از امام باقر(علیه السلام) نقل شده است دربارة شباهت‌های حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به پیامبران الهی، چنین فرمود:
... و اما شبهه من عیسی فالسیاحة4؛ 
و اما شباهت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به حضرت عیسی(علیه السلام) پس جهانگردی ]نداشتن مکان خاص[ است.
همچنین، در توقیعی كه به نام شیخ مفید صادر شده است ـ اگر صدور آن را بپذیریم ـ نیز به نامعلوم بودن مکان حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) اشاره شده است. در آن نوشته چنین بیان شده است:
با این که ما بر اساس فرمان خداوند و صلاح واقعی ما و شیعیان مؤمن خود تا زمانی که حکومت در دنیا در اختیار ستمگران است در نقطه‌ای دور و پنهان از دیده‌ها به سر می‌بریم.5
یادآوری این مطلب لازم است که این نامعلوم بودن محل زندگی آن حضرت در دوران غیبت کبرا، سبب شده است عده‌ای به گمانه‌زنی‌هایی در مواردی سست و واهی بپردازند و به طرح محل‌هایی که اثبات آن‌ها کاری بس مشکل است، روی آوردند.
افسانه جزیرة خضرا و مثلث برمودا و مانند آن، حکایت‌هایی است که در تاریخ پر فراز و فرود این اعتقاد سترگ رخ نموده است؛ ولی همواره روشنگران این عرصه، مردم را از فرو غلطیدن در کجراهه‌ها و بیراهه‌ها حفظ کرده‌اند.
البته پیش از آن نیز برخی مخالفان شیعه نسبت داده‌اند که شیعیان بر این باورند كه حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دوران غیبت در سرداب سامرا زندگی می‌کند. در این جا مناسب است اشاره‌ای کوتاه بدان نماییم.
از گذشته بیشتر خانه‏ها در مناطق گرمسیر عراق سرداب (زیرزمین) داشت، تا ساكنان خانه، از شدت گرمای تابستان در امان باشند6. خانه حضرت عسكری(علیه السلام) در سامرا نیز دارای سرداب بود. این سرداب، محل زندگی و عبادت امام هادی، امام حسن عسكری و حضرت بقیةاللّه(علیهم السلام) بود و اغلب دیدارها با حضرت ولی عصر در عهد پدر در همین منزل و در همین سرداب انجام می‏گرفت؛ به همین سبب شیعیانی كه پس از رحلت امام حسن عسكری(علیه السلام)، برای زیارت قبر آن امام و پدر بزرگوارش وارد سامرا می‏شدند، پس از زیارت قبر آن بزرگوار، در محل عبادت سه امام بزرگوار نماز می‏خواندند و آن‌جا را زیارت می‏كردند.
اما همان‌گونه که اشاره شد، متأسفانه برخی دشمنان متعصب، با نسبت دادن تهمت‏های ناروا، خواسته‏اند از این موضوع بهره‏برداری‏های نادرست كنند. آنان به شیعه تاخته و معتقدان به غیبت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را به استهزا گرفته‏اند؛ با این كه می‏دانند حتی یك نفر شیعه راستین را نخواهند یافت كه معتقد باشد حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در سرداب پنهان شده یا در سرداب سكونت و اقامت گزیده است.
بنابراین زائران، فقط از آن جهت به این مكان مقدس احترام می‏گذارند كه محل سكونت، زندگی، عبادت، نیایش و تلاوت قرآن انسان‏های كامل بوده است. با این بیان، آن‌جا مكان مقدس و خانه پر بركتی است كه خداوند اجازه داده است چنین مكانی، رفعت مقام یابد و در آن‌جا نام خدا به عظمت برده شود؛ به همین سبب مسلمانان پیرو مذهب خاندان وحی و رسالت، آن‌جا نماز می‏خوانند و بر پیامبر و خاندانش(علیهم السلام) درود می‏فرستند؛ آن‌جا را زیارت می‏كنند و كسی بر این عقیده نیست كه امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آن سرداب سكونت دارد یا این‌كه از آن‌جا ظهور خواهد كرد.

پی نوشت ها:

1. شیخ کلینی, کافی، ج2، ص141.
2. شیخ طوسی، کتاب الغیبة، ص162.

3. نعمانی، الغیبة، ص181.
4. طبری، دلائل الامامة، ص291.
5. علامه مجلسی، بحار الانوار، ج53، ص174.
6. فخر الدین طریحی, مجمع‏البحرین، ج 1، ص 467.

نویسنده:خدامراد سلیمیان
منبع: درسنامه مهدویت2-ص148 تا151





طبقه بندی: مقاله و متن،
[ دوشنبه 12 خرداد 1393 ] [ 11:13 ب.ظ ] [ سید محمد باقر منتظر ]
.: Weblog Themes By Salehon.ir :.
درباره وبلاگ


طراح قالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب